Vil du udgive hos os?

 

Hvad udgiver vi?

Vores udgivelser spænder bredt, men vi har en forkærlighed for nonfiction til børn og voksne. Vores særlige interesseområder er psykologi, mental sundhed, kultur, politik, historie, idédebat og samfundsforhold – samt erindringer og biografier.

Vi modtager gerne bogforslag fra etablerede såvel som uprøvede forfattere, der har en vigtig historie at fortælle. Lidt længere nede på denne side uddyber vi, hvad vi vægter højt, når vi vurderer forslag.

Vi udgiver skønlitteratur fra tid til anden, men her er nåleøjet noget mindre. Hvis du er en etableret skønlitterær forfatter på udkig efter et ungt og kreativt forlag, skal vi dog ikke udelukke noget … 

 

Hvad skal du sende, hvis du har et bogforslag?

  • En beskrivelse af din bog – hvad den omhandler, hvorfor den er vigtig, og hvem den er henvendt til.
  • Lidt om dig selv, din baggrund, og hvad der driver dig.
  • En oversigt over andre bøger, der måske ligner din – og din overvejelse om, hvordan din bog skiller sig ud.
  • Kapiteloversigt.
  • 1-2-3 kapitler.

Send dit bogforslag som pdf til Lone Svane på lone@svaneogbilgrav.dk. Hvis du sender os et forslag, foretrækker vi, at du ikke sender det til andre forlag, mens vi behandler det. I øvrigt modtager vi kun forslag via mail, ikke fysisk post.

 

Hvornår hører du fra os?

Vi sender en e-mail, der bekræfter modtagelse. Men derfra kan der godt gå nogle uger, måske et par måneder, før du modtager vores endelige svar. Vi er et lille forlag, og vi har mangeartede opgaver hver dag – ikke blot vurdering af nye bøger, men også redigering, design, salg, markedsføring, presse, distribution, bogholderi, dialog med boghandlere, afkalkning af kaffemaskine og meget andet.

 

Hvad er vi særligt interesserede i?

Vi er altid på udkig efter nonfiction, der åbner verden for læserne. Fortællinger, der oplyser, provokerer, underholder – måske det hele på én gang. At lykkes med dette stiller krav til valget af emne, til sproget og til bogens opbygning.

Den gode fortælling er i centrum. Din bog skal fange læseren fra første side og holde interessen hele vejen igennem, og det kræver en vis fremdrift, og at læseren har lyst til at følge dig, fordi du ved, hvad du vil. Englænderne kalder det ”narrative non-fiction”, fortællende sagprosa. I denne genre formidler du ikke blot viden, men fortæller en historie, der bygger på fakta.

Gode eksempler:

  • Børnene på Hidden Valley Road – et blændende eksempel på, hvordan et indfølt familieportræt lydefrit kan flettes sammen med videnskabshistorie, så man er fanget fra første til sidste side.
  • Det er bare blod – en bog til de 10-16-årige om menstruation, fortalt i et direkte og afvæbnende sprog og med masser af personlige historier fra børn og unge.
  • Gruppen – en hudløst ærlig, ligefrem selvudleverende, erindringsbog fra gruppeterapiens inderste rum.
  • Den korte historie om Tyskland – to tusind års historie pakket i en hæsblæsende bog med provokerende indsigter og fortællemæssigt overskud.

 

Skal du bidrage til markedsføringen?

Ja. Enkelte bøger bliver succeser ved deres blotte tilstedeværelse hos boghandlerne, men de fleste skal hjælpes på vej med en presse- og markedsføringsindsats, der skaber opmærksomhed. En boglancering kan bestå af presseindsats, annoncering, plakater og andre materialer til boghandlere, kontakt til bogbloggere, en bogreception mv.

Hvad skal du være klar til? Du skal være villig til at stille op til interviews med pressen, bogsignering hos boghandlere og til at sprede ordet om din bog på dine egne sociale medier. Det er ikke et krav, at du har tusindvis af følgere på Instagram, men det er heller ikke nogen ulempe …

 

Vil din bog blive udgivet i andre lande?

Det kan godt være. Vi samarbejder med en litterær agent om salg af udenlandske rettigheder, og hvis din bog appellerer til andre markeder, kommer den i agentens katalog.

 

Hvad er typiske årsager til, at vi afviser en bog?

Her er nogle af de mest almindelige årsager til, at vi vælger ikke at gå videre med en bog:
  • Vi har allerede udgivet en lignende bog eller har en på vej.
  • Din skrivestil matcher ikke genren ”fortællende sagprosa” eller falder ikke i vores smag.
  • Vi tror ikke på bogens kommercielle potentiale.
  • Og selvom vi kan lide din bog, kan det være, at vi ikke har tid og kræfter til at sikre den kvalitet i redigering, opsætning, tryk og markedsføring, som den fortjener.
Selv om vi skulle sige nej, kan din bog sagtens have gang på jord et andet sted. Der er heldigvis forlag med andre smagsløg, fokusområder og budgetter end os, så giv ikke op. Masser af forfattere, der i dag er rige og berømte, begyndte deres karriere med det ene afslag efter det andet – se nogle af dem her.